Chia semínka a lidské zdraví

Jak působí na lidské tělo

Semínka chia mají vysoce hydrofilní vlastnosti (vázat na sebe vodu), jež patří k nejdůležitějším znakům působení chia na lidské tělo. Tyto hydrofilní vlastnosti semínek chia lze zaznamenat po několika málo minutách, kdy jsou smíchána s tekutinou, ať už s čistou vodou, mlékem, ovocnou/zeleninovou šťávou, jogurtem nebo cottage sýrem apod. Semínka chia začnou k sobě přitahovat vodu, tím se okolo každého semínka vytvoří jemná gelová vrstva a čím déle jsou semínka v tekutině, tím více se gelová vrstva spojuje, až je vytvořen kompaktní a lehký gel. Hustotu gelu ovlivňuje množství použité tekutiny. Tyto hydrofilní vlastnosti semínek chia jsou důležité také v případě zvýšeného pocení, ať už během výkonusportu, tance, fyzicky náročné práce či psychického vypětí, kdy dochází ke značnému pocení a tím ke ztrátám tekutin a minerálů. Konzumace semínek chia přispívá k vnitřní hydrataci těla a tím mnohdy i k lepšímu zvládnutí fyzického výkonu.

Stejným principem semínka chia vytváří gel v lidském žaludku při styku s žaludečními šťávami. Pokud jsou tedy semínka konzumována zvlášť, je vhodné je navíc zapít tekutinou, aby došlo k podpoření hydrofilního účinku semínek chia.

Tento jemný gel ze semínek chia (ať už semínka konzumujeme v podobě gelu v pokrmu nebo je konzumujeme jako posyp a zapijeme tekutinou) v žaludku působí jako fyzická bariéra, která zpomaluje proces trávicích enzymů. Tím dochází ke zpomalení trávení zkonzumovaných polysacharidů na glukózu, což ovlivňuje hladinu cukru v krvi. Tato funkce semínek chia je velmi přínosná pro diabetiky, sportovce, osoby na dietním režimu, ale stejně tak pro širokou veřejnost včetně dětí, těhotných žen a kojících matek.

Semínka chia obsahují 21g tuků ve 100g semínek. 62% těchto tuků tvoří rostlinné Omega-3 mastné kyseliny, které patří do skupiny zdravých nenasycených tuků. Semínka chia tedy obsahují důležité a zdravé tuky. Tyto zdravé tuky se tráví pomaleji než cukry a proto, pokud jsou konzumována před fyzickým výkonem a také během něj (například v podobě nápoje),zajišťují tělu stálý příjem zdravé energie. Mají sytící vlastnosti, a to nejen z důvodu obsahu zdravých tuků, ale také vzhledem k vysokému obsahu vlákniny (32%!).

Semínka chia mají i významné protizánětlivé účinky vzhledem k obsahu zdraví prospěšných antioxidantů (vit. C a E) a skořicových kyselin. Semínka chia mají díky vynikajícímu nutričnímu obsahu nesporně také pozitivní vliv na zdraví pokožky, vlasů a nehtů.

Výhody CHIA semínek pro lidské zdraví

Stálá energie během celého dne:

Chia semínka - pomáhají udržovat energii v organismu v průběhu celého dne. Poskytují také živiny a podporu kardiovaskulárního systému a stabilizaci hladiny cukru v krvi. Chia zpomaluje vliv cukrů na trávicí systém, pokud se konzumuje současně s cukry. Chia gel vytváří fyzickou bariéru mezi sacharidy a trávícími enzymy, které je rozkládají, což zpomaluje přeměnu sacharidů na jednoduché cukry. Znamená to, že energie z potravy se uvolňuje postupně a vede k jejímu lepšímu využití. Toto je jednoznačně velký přínos i pro diabetiky.

Zvýšená psychická koncentrace:

Chia semínka mají vysoký obsah esenciálních mastných kyselin, které jsou velmi důležité pro koncentraci i pro další mozkové aktivity. Mozek obsahuje nejvíce tuků ze všech orgánů v lidském těle – téměř dvě třetiny jeho váhy jsou tvořeny tuky, ve značné části jde právě o omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny.

Vysoký podíl vlákniny:

Chia semínka obsahují rozpustnou vlákninu, která umožňuje postupné uvolňování energie. Dokáží nasáknout 10x více vody než samy váží. Výborné je doplnění chia semínek do tekutin. Pokud Chiu ponoříte do vody, džusu nebo rozmixujete s jídlem, krásně nabobtná a tak vám dodá potřebné tekutiny resp, hydratuje vaše tělo. Příjem vlákniny je důležitý nejenom pro správný chod zažívání, ale je velkým pomocníkem při redukci váhy (hubnutí).

Nejvyšší obsah omega-3 a -6 mastných kyselin: 

Chia je jedním z nejbohatších rostlinných zdrojů omega-3 mastných kyselin.

Vysoký obsah vitamínů skupiny B:

Chia Semena obsahují velké množství B vitamínů i kalcia. V přibližně 100 gramech Chia, je 600 miligramů kalcia, porovnáváme-li to s mlékem, tak to obsahuje pouze 120 miligramů. To je 5 x více vápníku než v mléce! Chia také obsahuje bór, který je potřebný pro stavbu kostí. 

5x více vápníku než v mléce:

Opakování matka moudrosti. V přibližně 100 gramech Chia, je 600 miligramů kalcia, porovnáváme-li to s mlékem, tak to obsahuje pouze 120 miligramů. Velká výhoda u lidí, kteří se vyhýbají mléku (kvůli exému, zahlenění či z jiných důvodů) 

Vysokoúčinný antioxidant:

Chia semínka je výborný antioxidant, obsahuje i vitaminy, minerály, bílkoviny.

Podpora při detoxikaci organismu:

Při detoxikaci organismu jsou Chia semínka velmi vhodná. Dodávají tělu potřebné živiny a velmi napomáhají i hubnutí.

Chia semínka můžeme používat jako přísadu do tekutin, jogurtů a jsou vhodná i jako přísada do těsta, cereálií apod. Jsou také skvělým zahuštovadlem do polévek, omáček. Nejsou náročné na skladování, v suchu vydrží dlouho, aniž by se zkazily.

Na co si dávat pozor!

Chia semínka snižují krevní tlak . Pozor si musí dávat lidé s nízkým krevním tlakem, například lidé ve starší věkové skupině.

Lidé, kteří mají srdeční problémy nebo užívají léky na ředění krve ( např.warfarin, anopirin ), by neměli konzumovat Chia semínka.

Chia semínka jsou výborným zdrojem vitamínů B, mezi nimi i vitamínu B-17 ( amygdalin ). Amygdalin má protirakovinné účinky. Lidé s rakovinovým onemocněním ho mohou užívat jako doplněk v menším množství.

Je prokázané, že konzumací Chia semínek si můžeme zlepšit celkové zdraví, ovšem stejně jako jinde platí “všeho s mírou”.

 

Zdroj: jsemfit.cz